موقع شباب الوادي الجديد انضم الى اكبر موقع تواصل اجتماعى انضم لنا بافكارك واحلامك وارائك
اهلا ومرحبا بكم في منتدى شباب الوادي الجديد. نحن مجموعة من شباب هذا البلد العتيق نحاول جاهدين ان نشارك في تنمية هذا البلد ورفع رايتة
موقع شباب الوادي الجديد انضم الى اكبر موقع تواصل اجتماعى انضم لنا بافكارك واحلامك وارائك
اهلا ومرحبا بكم في منتدى شباب الوادي الجديد. نحن مجموعة من شباب هذا البلد العتيق نحاول جاهدين ان نشارك في تنمية هذا البلد ورفع رايتة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  
شباب الوادى الجديد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

المواضيع الأخيرة
» اللهم آمين يارب العالمين ????
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالثلاثاء فبراير 16, 2021 1:12 am من طرف ربيع بلال

» واحة الفرافرة
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالسبت فبراير 06, 2021 6:09 am من طرف ربيع بلال

» إنشاء شركة مساهمة لاستغلال مخلفات النخيل وتصنيع ألواح الخشب بالوادى الجديد
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالإثنين أكتوبر 30, 2017 6:44 am من طرف ربيع بلال

» Sixth Arabian conference (governmental organizations administrative development) Effective transformation opportunities Location: Cairo –Egypt Duration: 24:28 December 2017
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد أكتوبر 29, 2017 7:06 am من طرف مروة الدار

»  تهديكم الدار العربية للتنمية الإدارية اطيب التحيات واصدق الاماني بدوام التوفيق عن المؤتمر العربى السادس: (التطوير الاداري في المؤسسات الحكومية) فرص التحول البناء مقر الأنعقاد : القاهرة – جمهورية مصر العربية مدة الانعقاد : من 24 الى 28 ديسمبر 2017م فندق س
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالثلاثاء أكتوبر 17, 2017 3:12 am من طرف مروة الدار

» الأوراق المطلوبه والأجراءات اللازمه لتسجيل فى المؤتمر العربى السادس من الأحد الموافق من 24 الى 28 ديسمبر 2017
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد أكتوبر 15, 2017 8:14 am من طرف مروة الدار

» البرنامج التدريبى :التخطيط المالى وإعداد الموازنات التخطيطية ودورها فى الرقابة وتقييم الأداء القاهرة– أسطنبول
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالسبت أكتوبر 14, 2017 6:16 am من طرف مروة الدار

» البرنامج التدريبى :التخطيط المالى وإعداد الموازنات التخطيطية ودورها فى الرقابة وتقييم الأداء القاهرة– أسطنبول
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالسبت أكتوبر 14, 2017 6:13 am من طرف مروة الدار

» الدورة التدريبية الحكومة الإلكترونية (الأهمية والأهداف – التطبيقات والأداء ) مقر الإنعقاد: ماليزيا موعد الإنعقاد: خلال الفترة من 24 الى 28 نوفمبر 2017 م
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالثلاثاء أكتوبر 10, 2017 6:55 am من طرف مروة الدار

نتورك بلاس
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي 2n86ix10
موتور كار
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Islam-10
الاسلام هويه
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Islamf10
تسوق عبر الانتر نت
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي 66389810
تمور الألفى
مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Ououuu10

مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي

الكروان
memo
ahmedfadl19
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ahmedfadl19
عضو جديد
عضو جديد

مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Empty
مُساهمةموضوع: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد نوفمبر 07, 2010 1:59 pm

[color:ed79="blue"]لو صادفت في اللغة الإنجليزية النص التالي:</FONT>

The teacher asked the student to draw a (right) angle, but insisted that the student draw it withhis (right) hand while the student was left-handed. Of course he didn****t draw it (right) and the teacher gave him low marks. (Right away) the student went to the headmaster and complained that it was his (right) to draw with whichever hand he like. The headmaster who was an upright man agreed that he was (right) and that the teacher didn****t treat him (right) and ordered the teacher to (right) the student****s].
memo
عضو فضي
عضو فضي
memo

الميزان النمر
المزاج : رايق

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد نوفمبر 07, 2010 2:19 pm

احم احم احنا هنا ارد ولا بلاش
الكروان
عضو ذهبي
عضو ذهبي
الكروان

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد نوفمبر 07, 2010 2:22 pm

ياريت يا ميمو تردي علي الاستاذ احمد فضل اللي نور المنتدي علشان احنا مش عارفين نرد عليه
memo
عضو فضي
عضو فضي
memo

الميزان النمر

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد نوفمبر 07, 2010 2:26 pm

تدوني كام واجاوب طبعا ده غير الهدية
eng_civil82
نائب المدير
نائب المدير
eng_civil82

الثور الكلب

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأحد نوفمبر 07, 2010 2:51 pm

هية فين المسابقة أو السؤال ولا هوة مطلوب الترجمة
memo
عضو فضي
عضو فضي
memo

الميزان النمر

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالإثنين نوفمبر 08, 2010 6:03 am

ايوة مطلوب الترجمة وكمان هناك شيء في النص لو عندك قوة ملاحظة اكيد هتعلق عليها يابشمهندس
ايه اترجم ولا بلاش
علي العموم انتوا لازم تحضرولي هدية
eng_civil82
نائب المدير
نائب المدير
eng_civil82

الثور الكلب

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالإثنين نوفمبر 08, 2010 8:56 am

هية الترجمة سهلة لو كان مطلوب الترجمة والملاحظة اللي شايفها ان كلمة right ذكرت تقريبا 8 مرات كل ملة معناها مختلف حسب سياق الجملة اللي هية فيها يعني مثلاً ( في الأول مذكورة على أنها زاوية قائمة وبعدين يمين وبعدين صواب و.... الخ ) ياترى هوة ده المطلوب ولا ايه
فراشة الوادى
مشرفة منتدى أسرة شباب الوادي
فراشة الوادى

الجدي الفأر
المزاج : راااااااااااايق ع الاخر

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالإثنين نوفمبر 08, 2010 2:21 pm

ربنا معاك يا باش مهندس

نورتنا يا استاد احمد منور المنتدى

ازيك يا ميمو
الكروان
عضو ذهبي
عضو ذهبي
الكروان

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالثلاثاء نوفمبر 09, 2010 12:57 pm

بلاش دلع علينا ياميمو كعادتك ديما دلوعة وحلي الفزورة وياستي لكي هدية مني
ahmedfadl19
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالثلاثاء نوفمبر 09, 2010 5:55 pm

حياك الله ياجارة الوادى اقصد فراشة الوادى
وتحية من الله لكل السادةالاعضاء و الشرفين

و المطلوب فى مشاركتى ترجمة النص وسوف اقدم الحل غدا انشاء الله

وفقنا الله واياكم
conan
مشرفة قسم الألعاب والألغاز
مشرفة قسم الألعاب والألغاز
conan

القوس الديك
المزاج : so sad

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالخميس نوفمبر 11, 2010 10:54 am

ميرسى يا استاذ احمد
وجاوبى يا ميمو وريحينا
وانا احاول اجبلك هدية
memo
عضو فضي
عضو فضي
memo

الميزان النمر

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالجمعة نوفمبر 12, 2010 9:01 am

انا هجاوب بس لازم الهدية
خليكوا معايا
ركزوا
ركزوا جامد
طيب فكروا معايا
فكروا كويس
اقولكم
فكروا وركزا معايا
الترجمة ........
memo
عضو فضي
عضو فضي
memo

الميزان النمر

مُساهمةموضوع: اليكم الترجمة وطبعا ليا الهدية   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالجمعة نوفمبر 12, 2010 9:21 am

إنظر في هذا النص، كم تكررت كلمةright، إنها تكررت ثمان مرات تقريباً , وعلى فكرة كل كلمة لها معنى بعيد عن الآخر، فيحصر المترجم لكي يترجمها علىحسب سياق الجملة فمعانيrightفي القاموس ستكون مثلاً: قائمة، يمين، بشكل جيد، على الفور، حق، بمعاملة عادلة، يصحح، على حق. وهكذا وسيكون ترجمةالنص السابق ذكره كما يلي:

سأل المعلم الطالب أن يرسم زاوية (قائمة)، ولكنه اصر على الطالب أن يرسمهابيده (اليمنى) على الرغم من أن الطالب أعسر. وبالطبع، لم يستطيع الطالب رسمها (بشكل جيد) فأعطاه المعلم درجة منخفضة. (وعلىالفور) ذهب الطالب إلىالمدير ليشتكي بأن (من حقه) أن يرسم بأي يد شاء. فوافق المدير الذي كان عادلاً على أن الطالب (على حق) وأن المعلم لم يعامله (بمعاملة عادلة) فأمرالمعلم أن (يصحح) درجات الطالب.
فراشة الوادى
فراشة الوادى

الجدي الفأر
المزاج : راااااااااااايق ع الاخر

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالجمعة نوفمبر 12, 2010 1:47 pm

شكرا يا ميمو ع الاجابة

وهدية ايه اللى انتى عايزاها هه !!!!!!!!!!!

انتى مش واخدة باللك م عنوان الموضوع ولا ايه
هههههههههههههههههههههههههههه

عبير الورود
مشرفة قسم أخبار مصر والعالم
مشرفة قسم أخبار مصر والعالم
عبير الورود

الاسد الخنزير

مُساهمةموضوع: رد: مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي   مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي Emptyالأربعاء ديسمبر 01, 2010 12:32 pm

س-ع

جميله اوي فكره المسابقات من غير هدايه
انا عرفاها بس قولت دي من غير هديه انا اجدع منك
ياميمو اهي فراشه عرفت الحل وببلاش بس المفروض تديلها هديه يا فراشه دي بردو جاوبتها لالالالالالا استني تديها ازاي وانتي قولتي من غير هديه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه بحب اهدي النفوس Mad

مسابقة واللي يحلها مالوش ولا حاجة عندي
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مسابقة واللي يحلها ليه مفاجأة
» اتحدى واحد فيكم يكتب اسمه واللي يكتبه لي عندي هدية
» عندي طلب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
» عندي مشكلة
» لا شئ عندي أفخـر به .